Pose Running
Hardlopen
Hardlooptraining
Hardlooptraining

ER IS MEER DAN ALLEEN HARDLOPEN

Hardlopen… je houdt ervan of je vindt het verschrikkelijk… Ik wil ervoor zorgen dat je ervan houdt en dat je ervan blijft houden.

Hardlopen is al jarenlang mijn favoriete bezigheid. Ik heb al heel wat kilometers afgelegd. En ik ben van plan om daar nog jaren mee door te gaan. Ook jou wens ik dit toe. Het hoeft niet saai te zijn en je hoeft niet steeds hetzelfde rondje op hetzelfde tempo te lopen. Ik daag je uit om jezelf uit te dagen! Daarom tref je op mijn site goede en afwisselende hardlooptrainingen.

Wat is de beste manier?

Begin jij met hardlopen… door gewoon te gaan hardlopen? Trek je je sportschoenen aan om te kijken tot hoever je kunt komen? Je bent niet de enige! Maar is dit eigenlijk wel de beste manier om te beginnen met hardlopen?

Is jouw eerste doel het lopen van een bepaalde afstand, bijvoorbeeld de 5 kilometer? Als je deze afstand gelopen hebt, is het volgende doel meestal een langere afstand, de 10 kilometer. En zo worden de kilometers opgebouwd naar een halve marathon (21,0975 kilometer) en een hele marathon (42,195 kilometer). Maar deze langere afstanden zijn niet voor iedereen haalbaar. Veel hardlopers haken af vanwege de hoge trainingsbelasting en blessures die daaruit ontstaan.

De traditionele manier

De focus in de traditionele hardloopwereld ligt voornamelijk op de afstand, ook wel het volume genoemd. Zeker bij de recreatieve hardlopers is de afstand het belangrijkste doel. Daarnaast voegen sommige hardlopers ook wel wat intensiteit toe aan hun trainingen door bijvoorbeeld intervallen op verschillende tempo’s te lopen. En sommige hardlopers zullen ook op zoek gaan naar manieren om te werken aan hun techniek of vaardigheid.

De traditionele manier ziet er als volgt uit:

  1. Volume
  2. Intensiteit
  3. Techniek of vaardigheid

Ook ik begon jaren geleden met hardlopen door gewoon te beginnen met lopen. Al gauw liep ik mijn eerste halve marathon en vervolgens een hele marathon. Ook met mijn hardloopgroep lag de focus meestal op het volume. We deden ook wel intervallen maar we liepen altijd 10 kilometer. Afgelopen jaar ben ik erachter gekomen dat er een betere manier is om te beginnen met hardlopen. Deze manier wil ik zo graag met je delen!

De betere manier

In december 2014 begon ik met CrossFit. CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. In juni 2015 volgde ik een 3-daagse CrossFit Endurance Trainerscursus bij Paul DeAngelis (Pose Method Master Coach). Ik vroeg me al een tijdje af of er een specifieke techniek van het hardlopen is en hoe ik de hardlopers in mijn hardloopgroep een betere techniek kan aanleren. Tijdens deze cursus leerde ik alles over Pose Running. Pose Running is ontwikkeld door de Russische wetenschapper Dr. Nicholas Romanov. CrossFit Endurance heeft Pose Running als de techniek van het hardlopen omarmd. CrossFit hanteert een betere, specifieke en logische manier voor het aanleren van een (nieuwe) beweging.

De betere manier ziet er als volgt uit:

  1. Techniek of vaardigheid
  2. Intensiteit
  3. Volume

Allereerst zul je dus de techniek of de vaardigheid van een beweging moeten beheersen. Als je bekwaam bent in die beweging en de vaardigheid beheerst, kun je wat meer intensiteit toevoegen. Je kunt dan dus bijvoorbeeld meer herhalingen doen en de beweging sneller uitvoeren. Als je techniek dan nog steeds goed is, kun je volume toevoegen. Door de beweging zwaarder te maken of langer uit te voeren. Volume moet je dus echt verdienen en kan alleen toegevoegd worden als je de juiste techniek onder een hogere intensiteit kunt vasthouden.

De techniek van het hardlopen is Pose Running

Na de cursus was ik overtuigd van deze manier om een beweging aan te leren en van Pose Running als de techniek van het hardlopen. Ik heb mijn trainingsprogramma volledig omgegooid en ik ben me gaan focussen op de techniek van het hardlopen. Het aantal kilometers heb ik gedurende een paar maanden drastisch omlaag gegooid. Ik ben begonnen met allerlei oefeningen en ik heb korte stukken hardlopen afgewisseld met wandelen.

Wil je ook meer bereiken met hardlopen?

Al gauw begon ik kleine veranderingen te merken. Ik heb vanwege overpronatie (mijn voeten zakken naar binnen) altijd gelopen op Asics Kayano’s en ik had steunzooltjes. Omdat je met Pose Running meer op een natuurlijke manier loopt ben ik gaan lopen op Nike Free 5.0’s en Inov-8 trailrun schoenen. Dit zijn net pantoffels. Super lichte en flexibele schoenen waardoor ik gedwongen werd om goed te blijven letten op mijn techniek. Ik merkte ook dat ik sneller kon lopen en dat me dit minder moeite kostte. In het begin moest mijn lichaam nog heel erg wennen aan de nieuwe techniek. Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik eraan gewend was. Ik voelde dat ik sneller kon lopen met een lagere hartslag. Ik heb mezelf regelmatig gefilmd om mijn vooruitgang te analyseren. Ook daar zag ik veranderingen. Ik liep niet langer met een haklanding. Ik was langer in de lucht en korter op de grond. Al gauw verbrak ik mijn eerste persoonlijke records op de 10 kilometer, halve marathon en 15 kilometer.

Dit gun ik iedereen en daarom is het mijn missie om ook jou te helpen om beter te leren hardlopen zodat je jouw doelstellingen kunt behalen.

CrossFit Endurance Clinic
Pose Running Clinic
CrossFit Endurance Course
Nike Free 5.0
CrossFit Endurance
ShareShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone