Voeding

Slide background

Verse en gezonde ingrediënten

voor je ontbijt, lunch, diner of tussendoortje

Slide background

Goedkope en makkelijke recepten

voor een snelle maaltijd

Slide background

Zoete tussendoortjes en toetjes

voor de lekkere trek

Bereik meer met voeding - speciaal voor hardlopers

Eten… het is de basis van ons leven en van onze gezondheid. Met goede voeding kun je heel veel bereiken. Je voelt je gezonder. Fitter. Je zit lekkerder in je vel. Je kunt het uiterste van je lichaam vragen bij inspanning. Daarom besteed ik aandacht aan voeding. Bereik meer met voeding – speciaal voor hardlopers.

Jouw voeding hoeft niet ongezond te zijn. En gezonde voeding is niet vies en alleen maar groen. Ik daag je uit om jezelf uit te dagen en om je lichaam te geven wat het nodig heeft! Daarom tref je op mijn site goede en afwisselende recepten voor jouw ontbijt, lunch, diner of tussendoortje.

Gezonde voeding volgens het Paleo en het Zone principe

Ik noem het bewust een principe. Geen dieet. Omdat ik het ook niet als een dieet ervaar. Ik eet het liefst zo veel mogelijk volgens deze principes: het Paleo en het Zone principe… huh?

Het Zone principe

Het Zone principe is gebaseerd op de overtuiging van biochemicus Barry Sears. Hij is ervan overtuigd dat we voor het eten van calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten een verhouding van 40% / 30% / 30% moeten aanhouden.

Het Paleo principe

Het Paleo principe omvat de voeding en de leefstijl van de oermens. Door weer te gaan eten zoals zij en door enkele belangrijke kenmerken van hun leefstijl over te nemen kan iedereen zo fit worden als een oermens! En je raadt het waarschijnlijk al… één van die belangrijke kenmerken is: meer bewegen!

Meer over Paleo

In een notendop is Paleo (ook wel het paleolithische dieet) dus eten zoals de oermens dat deed. De mens heeft zich al meer dan 2 miljoen jaar ontwikkeld met wat men gewoon in de natuur tegenkwam: vlees van wild, vis, groenten, wilde vruchten, eieren en noten. Volgens verschillende voorstanders van de Paleo levensstijl zorgde dit dieet met veel dierlijke vetten, eiwitten en weinig koolhydraten ervoor dat de mens gezond was. Echter, ons dieet veranderde drastisch toen landbouw en veeteelt steeds normaler werden. Dit heeft gezorgd voor onnatuurlijk eten.

Paleo is dus:

  • Veel groenten
  • Vlees en vis
  • Noten en zaden
  • Een beetje fruit
  • Weinig zetmeel (pasta, aardappelen, brood, rijst, peulvruchten)
  • Geen suiker
  • Geen zuivel (indien je hier slecht op reageert)

Op mijn website tref je allerlei recepten. De meeste recepten zijn Paleo of deels Paleo. Ik heb ervoor gekozen om wel zuivel (volle Griekse yoghurt) en havermout te eten. Vanwege het gemak en omdat havermout best gezond is (zoals in dit artikel beschreven staat).

Spinazie
Een gezond en lekker Paleo ontbijt
Een gezonde Paleo lunch
Paleo is: een beetje fruit
Paleo is: veel groente
ShareShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone